Wednesday, April 23, 2008

sang pujangga-sekolah rendah 2

cerita ini untuk sang pari pari. diceritakan oleh sang nyawa.

setelah sang pari-pari bersetuju untuk putus kawan sang nyawa resah. segala perjalanan hidup sang nyawa di bintang lain tidak menjadi. segala harapan sang nyawa untuk merasai hidup senang musnah. sang nyawa berkata bertanya pada diri sendiri 'bagaimanakah hidup sang pari-pari sekarang?' 'sudah makan kah sang pari-pari?' sang nyawa yang sebelum ini sangat egoistic terhadap diri sendiri merasa resah yang amat sangat.

lalu tanpa berlengah sang nyawa terbang balik ke tempat sang pari-pari. terlihat binatang putih kesayangan sang pari-pari ditambat tidak bergerak. sang nyawa berasa sedikit lega dengan kehadiran binatang kesayangan sang pari-pari. secara senyap dan penuh tektik, sang nyawa duduk melihat sang pari-pari dari jauh. sungguh sayu hati sang nyawa melihat kawan baiknya duduk berseorang. sang nyawa cuba memanggil sang pari-pari tapi kesayuan hati sang pari-pari menyelubungi segalanya.

sang nyawa mula sedar. kesilapan keegoan diri sendiri yang menyebabkan diri nya musnah. adakah sang pari-pari memaafkan sang nyawa? mungkin kah sang pari-pari akan pergi?

jawapan hanya ada pada sang nyawa dan sang pari-pari. sang nyawa tidak dapat memaafkan diri nya jika sang pari-pari pergi. sang nyawa mula sedar bahawa hubungan adalah penting untuk meneruskan perjalanan hidup mereka. tiada segala jua apa yang dapat atasi sesuatu hubungan yang mesra melainkan sikap angkuh, ego, sukar memaafkan dan sikap buruk yang lain yang dapat atasi hubungan ini.


bersambung.........